fredag 11 maj 2012

Bästa norska maten * Norwegian food


Idag åt vi norska fiskekaker som mannen köpte hem från Norge sist han var där och hälsade på släkten. Fiskekaker är otroligt goda och inte alls som fiskbiffarna man kan köpa av fiskhandlarna här på västkusten. Ibland gör jag fiskekaker själv, men det var länge sen nu, eftersom man behöver en matberedare i så fall. Min gick sönder för ett bra tag sen och har inte varit ett prioriterat inköp. Men efter dagens middag måste vi köpa en för fiskekaker är så gott! Vi åt dem med potatismos och remouladsås men egentligen "ska" man äta dem med kokpotatis, senap och majonnäs. Åtminstone enligt mannen som alltid åt dem så som barn hos sin mormor och morfar i Fredrikstad. Jag bestämde mig nyligen för att öka grönsakskonsumtionen i vårt hem och har som måtto två vegorätter och två fiskrätter i veckan, samt lika mycket grönsaker som kött/fisk i vikt räknat. Idag hade vi primärkänsla med rädisor, sugarsnaps, söta krav-morötter och broccoli.

Today we had norwegian fish burgers for dinner. Norwegian fish burgers are quite different from the swedish ones, and they are delicious. The ones we had today were bought in Norway, but I sometimes make them myself. We had them with mashed potatoes, remoulad sauce and lots of vegetables.



 

2 kommentarer:

  1. Gott, gott, gott! Fisk och grönsaker måste vara mina absoluta favoriter :)

    Kramar Kicki

    SvaraRadera
  2. Fiskekaker! Fick ett minne av en resa till Lofoten för snart 20 år sedan.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...