onsdag 24 augusti 2011

Sylt på nektariner


Härom dagen gjorde jag hallon- och nektarinsylt. Det blev verkligen supergott, hallonens smak var klart dominerande men inte lika intensivt som i ren hallonsylt. Dessutom blir det inte lika mycket hallonkärnor, vilket uppskattades av mannen. Eftersom succén var ett faktum gjorde jag ytterligare en sats i går. Då passade jag även på att göra en omgång sylt på bara nektariner. Doften påminner om klassiska persikor i sockerlag men smaken är betydligt syrligare, eftersom jag har pressad citron i. Färgen är härligt lysorange, vilket garanterat kommer liva upp rostbrödet framåt höstkanten.


Nektarinsylt

5 stora nektariner
(för hallon-nektarinsylt: tillsätt även 500 g hallon)
saft från en pressad citron
1,5 dl vatten
4 dl syltsocker (7-8 dl strösocker vid hallon-nektarinsylt)

Skala nektarinerna och ta ur kärnan. Skär i små bitar och koka upp tillsammans med vattnet. Låt sjuda i 10-15 minuter.
Använd en potatisstöt eller stor slev för att mosa sönder bitarna. Tillsätt sockret, koka upp och låt sjuda i ytterligare 10 minuter.
Skumma av och häll i rena, varma burkar.
 


5 kommentarer:

  1. Det där lät ju spännande! Jag kan tänka mig att blandningen av nektariner och hallon blir riktigt god.
    Tyvärr har jag en massa egna frukter att ta vara på först så jag hinner inte testa nu. Men någon gång kanske jag gör det :)

    SvaraRadera
  2. Hallon och nekariner lät supergott, likaså nektariner med citron...bara färgen gör ju att man blir glad. Detta måste jag testa, ska bara komma ihåg att köpa hem nektariner också... minnet är kort;)

    //lisamaja

    SvaraRadera
  3. Det där låt ju verkligen hur gott som helst!!

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset. Jag är allergisk mot färska nektarinen men inte tillagade så det måste jag prova.
    Men först måste jag göra klart äppelmoset för äpplena börjar bli lite dåliga i papperskassen nu. Och fler sitter på trädet och väntar.

    SvaraRadera
  5. Det låter riktigt riktigt gott. Jag som tänkt dra ner en smula på kolhydraterna och snubblar jag bara över sådana här goda recept överallt!
    Ha en fin måndag!
    Kram Cecilia

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...