torsdag 23 juni 2011

Engelsk trädgårdsresa: Närbilder


Jag tycker att planteringarna i de här stora krukorna på East Ruston Old Vicarage är så underbart nonchalanta. Här har man vräkt på med alla färger man tycker är vackra, strunt samma om de inte går i samma ton. Det spretiga intrycket gillar jag också, man behöver liksom inte vara så petnoga.


Ett litet stenparti i miniatyr i detta kalkstenskar, med bland annat olika backnejlikor. I andra trädgårdar såg jag liknande arrangemang med suckulenter i. Också supergulligt. I sommar tänkte jag prova att göra ett liknande kar i hypertufa, som är en betongblandning där man blandar i torv för att få en mer levande yta som jag hoppas ska likna sten.


Stora metallurnor med ornament fanns på flera ställen. Tror de är i koppar. Fantastiskt vackra, särskilt mot en slottsvägg i flinta från 1600-talet...


Detta är så otroligt charmigt! Som en rund mjuk kudde är lavendeltuvan  som växer mitt i den vackra terracottagången. Man får känslan av att ett litet lavendelfrö har slagit rot i en av sprickorna och sedan fått vara kvar för en ödmjuk trädgårdsmästare.


Ett bostadshus inne i en gränd i en liten by på engelska ostkusten. Så här såg det ut utanför nästan varje port.


Ett stort härligt zinkkar har blivit en plantering. Enkelt och fint med stenplattorna som små piedestaler till krukorna.

Hoppas bilderna ovan kunnat ge lite inspiration och visa att man inte måste ha en trädgård för att skapa sin egen lilla oas. Jag önskar er en skön midsommarafton imorgon!

1 kommentar:

  1. Jag blir alldeled salig! Så otroligt vackert! Så snyggt med blommor i massa olika varianter och olika färger. Och sten i skiftande form och färg!
    Glad midsomamr på dig!
    Ullis

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...