tisdag 7 juni 2011

DIY: Papperkorg till skrivbord


Jag tycker det är så praktiskt med små papperskorgar på skrivbordet. Man slipper fula papperskorgar på golvet som står i vägen när man städar och man tvingas tömma ut skräpet oftare, vilket känns fräscht.


Stora konservburkar från krogar och caféer är användbara till mycket. Sist gjorde jag en lampa/lykta. Igår gjorde jag två små papperskorgar, en i svart till makens kontor och en i lite mjukare färger till min arbetsplats här hemma.


De är mycket enkla att göra. Jag klädde in mina i  tapetprover, men det fungerar ju lika bra med något fint presentpapper eller ett tyg.


Använd det ursprungliga pappret från burken för att enkelt måtta hur bred tapetremsan skulle vara.


Limma med limpistol. Det räcker med först en klistersträng i ena änden av tapetremsan. Dra därefter tapeten runt hela burken och spänn den så att den sitter slätt kring burken. Limma därefter fast andra änden av tapeten mot burken.


Burkarna är även fina att använda som ytterkrukor.


Eller ställ i en stor syltburk med vatten och plocka en vacker sommarbukett att sätta i.

5 kommentarer:

  1. Vad fint det blev! Smart med mindre papperskorgar, och kanske skulle jag då bli bättre på att tömma dem lite oftare...
    Ha en fin kväll!
    Ullis

    SvaraRadera
  2. Tänk vad man kan ha dessa konservburkar till...kanon med liten på skrivbordet. Bra ide.
    Ha de gott kram Maria

    SvaraRadera
  3. Mange gode idèer med hermetikkbokser! Jeg likte også godt den vesle søppelkorgen:)
    God helg!

    SvaraRadera
  4. Jag gjorde en sån där för ett tag sedan för att ha på mitt skrivbord, fast med släta plåtburkar och servetter :D Funkade det med! Jätte fina blev dina :)

    SvaraRadera
  5. Vad smart! Ska göra något liknande då jag inte heller gillar stora papparskorgar, men någon måste man ju ha...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...